Om madskolen

Madskolen startede i januar 2010. Her tilbydes hver dag frokost til skolens elever og personale. Maden er lavet af økologiske, friske råvarer og produceres af køkkenpersonalet samt elever fra 4.-6.-klasse. Eleverne deltager i Madskolen 4 hele skoledage om året og bliver inden da undervist i Madskolens hygiejneregler.

Menuen tager hensyn til de forskellige madkulturer eleverne kommer fra. Dvs. at når der serveres svinekød eller oksekød, vil der altid være et alternativ til de elever, der af kulturelle årsager ikke spiser dette. I køkkenet vil de forskellige kødtyper blive holdt adskilt, både under opbevaring, tilberedning, udskæring og servering. Alt kød og fisk er afmærket ved servering, så man tydeligt kan se, hvad der er hvad.

Til maden er der altid koldt vand at drikke og derudover må man drikke mælk.  Alle former for søde drikke må ikke indtages til måltidet. Kage og andre søde sager tilbydes kun ved særlige lejligheder.

Eleverne spiser klassevis i 3. hold fordelt i to spiseområder, dette gælder også de børn, som selv har madpakke med. Maden serveres ved buffet og hver klasse er selv ansvarlige for at rydde op efter spisning.

Elever der kan lægedokumentere allergier, kan efter aftale få tilberedt specialkost i det omfang, der er ressourcer til det.

Madskolen har blandt andet til formål at øge elevernes interesse og forståelse for mad og sundhed samt være med til at udvikle deres maddannelse og sanser. De lærer desuden om råvarer, tilberedning, servering, smag og meget mere.

Betaling til frokost og skolemælk foregår på nettet, der ligger vejledninger på skolens hjemmeside.